Skip to content

Architektura i nowoczesne budownictwo – 4 Sprawdzone zasady artystyczne, które mogą pomóc w ulepszeniu architektury

2 miesiące ago

812 words

Salk Institute / Louis Kahn.
Obraz.
Licencja użytkownika Flickr naq na licencji CC BY-SA 2.0 Ten artykuł został pierwotnie opublikowany przez Common Edge jako Trwałe zasady sztuki, które odnoszą się również do architektury. Można śmiało powiedzieć, że architekci, naukowcy, krytycy, a nawet opinia publiczna kłóciły się o zalety stylu architektonicznego od stuleci.
Nawet w trakcie mojej własnej kariery, bardziej ogólne kategorie stylów współczesnych kontra tradycyjne utrzymywały się w niesłabnącej bitwie.
Na dobre i na złe, współczesność ogólnie wygrywa jako domyślna pozycja dla większości szkół i publikacji, prawdopodobnie ze względu na czystą wizualną wartość rozrywkową, jaką oferuje, oraz z lukratywnych zalet dwóch pasierbów, marki i reklamy.
Chciałbym zaproponować inne stanowisko: że pewne trwałe zasady sztuki, a nie jakiś tymczasowy styl i pamiętaj, że wszystkie są tymczasowe, powinny być naszym prawdziwym architektonicznym celem.
To domniemanie oznacza, że musisz być agnostykiem, jeśli chodzi o styl i odłożyć na bok wszelkie ideologiczne postawy dotyczące dobra lub zła twoich preferencji architektonicznych.
Są oczywiście tacy, którzy twierdzą, że aby to sobie wyobrazić, moja sztuka.
jest lepsza niż twoja, lub nawet, że mogę zdefiniować prawdziwą sztukę, jest głupim posunięciem.
Myślę inaczej.
Dobra sztuka jest w istocie definiowalna, a najlepsza architektura jest pomysłowa.
Ta pozycja oznacza, że każdy styl jest możliwy, a najlepszą architekturę można zdefiniować za pomocą zasad dobrej sztuki, a nie prawidłowego stylu.
Zauważ, że nie kłócę się o piękno .
tutaj bardziej efemeryczna koncepcja.
Piękno może być w oku patrzącego, ale twierdzę, że zręczność nie jest.
To tło: jestem architektem z 40-letnim doświadczeniem i autorem, ale jestem też malarzem pejzażu.
Tak więc wiem coś o architekturze i czystej sztuce malowania.
Przez lata opracowałem kilka koncepcji dotyczących relacji między tymi dwoma.
Ważne jest, aby najpierw powiedzieć, że w malarstwie obowiązują pewne podstawowe zasady.
Ostatnim razem, gdy patrzyłem, komplementarne kolory wciąż były komplementarne, a jeśli pomalowałem na palecie kolor żółty i niebieski, otrzymałem zielony kolor.
W zależności od czystości i ilości tych dwóch podstawowych kolorów, kolor zielony zmieni się.
To dlatego nie mam zielonego w moim pudełku z farbą.
Jest po prostu zbyt wiele zieleni, aby móc polegać tylko na jednym.
A jeśli pomieszam czerwień, komplement, z tą zieloną, stępi ją, lub dokładniej, wyszarzy.
Zasada ta jest teraz prawdziwa i zawsze była.
(W interesie nie ma czegoś takiego jak absolutnie czysty kolor podstawowy, co sprawia, że mieszanie kolorów jest jeszcze bardziej interesujące.) Appledore Island Sunset, 2006.
Image.
Jeremiah Eck Therme Vals / Peter Zumthor.
Obraz.
Fernando Guerra | FG + SG Sądzę również, że istnieją inne zasady, które dotyczą zarówno architektury, jak i malarstwa.
Zacznijmy od kompozycji i wartości.
W malarstwie kompozycja odnosi się do konfiguracji lub ramy utworu, podczas gdy wartość oznacza lekkość lub ciemność związaną z kompozycją.
Każdy wielki lub nawet dobry obraz ma obie i myślę, że to samo można powiedzieć o architekturze.
W przeciwieństwie do statycznego malowania, przenosisz się przez dzieło architektury, więc dobra kompozycja i wartość muszą być dynamiczne, a to jest dodatkowe dążenie do dobrej kompozycji i wartości zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz.
Niemniej jednak wszyscy możemy rozpoznać architekturę, która ma obie te cechy.
Duże dachy wspornikowe lub wielopłaszczyznowe mogą tworzyć ciekawe zdjęcia, ale niekoniecznie mają dobry skład lub wartość.
Podobnie statyczna kompozycja wzorowana na greckiej świątyni niekoniecznie zapewnia dobrą kompozycję, nawet jeśli jej wartość może być dość dramatyczna.
Gurnet Point, 2010.
Obraz.
Muzeum Sztuki Islamu Jeremiaha Ecka / IM Pei.
Obraz.
Użytkownik Flickr Jan Smith na licencji CC BY-SA 2.0 Istnieje wiele innych zasad, które odkryłem na przestrzeni lat.
Krawędzie to kolejny.
W malarstwie to cienka krawędź pomiędzy dwoma większymi obszarami obrazu, które mogą mieć natychmiastowy i magiczny wpływ na to, jak te dwa obszary odnoszą się – na przykład między horyzontem a niebem.
W architekturze obowiązuje ta sama zasada.
Kto nie widział innego interesującego budynku, zrujnowanego przez niestały charakter krawędzi dachu.
Krawędzie między dachem a ścianą lub ścianami i podłożem mają duży wpływ na jakość ogólnego wrażenia wizualnego.
Gurnet Cottage, 2016.
Zdjęcie.
Jeremiah Eck Church of the Light / Tadao Ando.
Obraz.
Użytkownik flickr hetgacom na licencji CC BY-SA 2.0 Być może najbardziej oczywistą zasadą i.
Jeśli jest jakakolwiek kolejność, najwyższa.
Jest Przestrzeń i światło.
Bez obu.
I eleganckiej interakcji tych dwóch.
Ani obraz, ani dzieło architektury nie mogą być naprawdę znaczące.
Mistrzowskie wykorzystanie zarówno przez malarzy, jak i architektów tak różnorodnych
[więcej w: stożek nowikowa, silka czy porotherm, mrówka sulejów ]

Powiązane tematy z artykułem: mrówka sulejów silka czy porotherm stożek nowikowa